Vanwege regelmatige aanvragen over het kopen van tickets volgt hier uitleg, hoe je vanuit Nederland kaartjes kan kopen voor thuiswedstrijden. Of beter gezegd: over de onmogelijkheden van het kopen van tickets.

Actueel: In het seizoen 2019/2020 is de verkoop voor leden tot nu toe verbazingwekkend makkelijk, vergeleken met wat we van eerdere seizoenen gewend zijn. Onze ervaring uit de afgelopen maanden: met 1 of 2 telefoons kom je er eigenlijk elke keer wel binnen een paar minuten doorheen, het is nog geen enkele keer niet gelukt. Tot nu toe (nov 2019) is er echter maar 1 wedstrijd in de vrije verkoop gegaan (doordeweekse bekerwedstrijd). Je moet dus zijn of op de second-hand-verkoop (Zweitmarkt) in de webshop wachten.

Hoeveel tickets zijn er?

Voetbalwedstrijden in Dortmund zijn (zonder al te arrogang te willen overkomen) 10x geweldiger dan in Nederland. Dat weten de supporters ook. De hele sfeer erom heen is geweldig en het stadion in Dortmund trekt mensen uit de hele wereld. Kaartjes kopen is vaak moeilijker dan de loterij winnen. Er gaan per Bundesligawedstrijd ongeveer 15.000 kaartjes in de verkoop, want 50.000 tickets zijn al bezet door seizoenkaarthouders (rond de 100.000 aanvragen per jaar), en de rest is voor uitsupporters (10% van totale aantal, dus 8000!) of VIP en sponsoring.  Bij internationale wedstrijden gaat de capaciteit van 80.000 naar 65.000 (ombouw van sta- naar zitplaatsen), wat het bestellen van tickets niet makkelijker maakt. Sommige seizoenskaarthouders slaan de doordeweekse bekerwedstrijden over, waardoor soms wel 20.000 tickets in de verkoop gaan.

Wie mag tickets kopen?

In principe kan iedereen in Duitsland tickets kopen, nog een half uur voor de wedstrijd, zonder adres of naam, gewoon net zoals bij een bioscoop. Het probleem is dat de tickets in Dortmund dan al lang op zijn. Je moet er dus snel bij zjin. En als lid van de club (iedereen kan lid worden en het kost je ca 60 euro per jaar) zijn je kansen een stuk groter. Want bij de meeste wedstrijden gaat de verkoop alleen open voor leden. Als je geen lid bent kun je bij hooguit twee wedstrijden per seizoen tickets kopen als de verkoop begint.

Hoe werkt de kaartverkoop

Op de website (bvb.de) zie je de voorverkoopdata voor leden (VVK Mitglieder) en vrije verkoop (VVK Alle). In het algemeen gaan tickets vier weken voor de wedstrijd in de verkoop.

Voor leden

De kaartverkoop wordt ‘s ochtends om 8.30 uur open gezet. De ledenverkoop gaat altijd via de telefoon met een computerstem, waarbij je met je lidmaatschapsnummer en je postcode (zonder letters) inlogt om te identificeren. Als je er na 10 minuten niet doorheen bent, heb je meestal pech, dan is de westrijd uitverkocht. Je kan alleen met creditkaart betalen, aangezien het intoetsen van een Nederlandse IBAN niet gaat werken i.v.m. de daarin voorkomende letters, die Duitse IBAN’s niet hebben.

Vrije verkoop (voor niet-leden)

De wedstrijden die in de vrije verkoop gaan, bieden iedereen de kans om kaartjes te kopen. Je hebt geen clubkaart nodig. Ticketverkoop werkt in Duitsland als bioskoopkaartjes. 😉 Als er een vrije verkoop is, dan is die een dag later dan de ledenverkoop. Maar je moet ontzettend snel zijn en veel geluk hebben. De westrijd is meestal na 5 minuten uitverkocht. (Bij de beker duurt het soms wat langer, bij doordeweekse wedstrijden soms een paar dagen). De vrije verkoop gaat zowel via de telefoon als via de webshop.

Lid worden en postcode correct in het systeeem invoeren

Je kan voor ongeveer 60 euro per jaar lid (Mitglied) worden via de website. Je ontvangt dan het BVB-Magazine thuis, en op gegeven moment je lidmaatschapspas met je lidmaatschapsnummer. Deze en je postcode heb je nodig voor de leden-bestelling aan de telefoon, als pin-code. Het Duitse telefoonsysteem kent echter alleen postcodes met cijfers, je postcode (en dus pincode) mag geen letters bevatten. In je online-account op de BVB-site (zie button LOGIN op de site) moet je daarom ervoor zorgen dat je postcode op de volgende manier ingevuld is, als je postcode 7511AA Enschede is:

Postcode: 7511
Woonplaats: AA Enschede

Je hebt 8 minuten….

Voor veel wedstrijden geldt: zelfs als lid heb je maar een kleine kans, aangezien de wedstrijd meestal na minder dan 10 minuten uitverkocht is, en het je dan meestal nog niet gelukt is, de spraakcomuter van de overbelaste ticketservice te bereiken, ondanks de 600 telefoonlijnen die ze parallel gebruiken bij BVB. De eerste helft van 2019 kwam je vanuit Nederland helemaal door, maar de tweede helft van 2019 lukt het eigenlijk elke wedstrijd wel. We hebben jaren lang met 6-8 toestellen tegelijkertijd (lang leve Skype op smartphone, tablet, computer…) gebeld, maar eind 2019 waren 2 of 3 meestal wel voldoende. Voor Bayern en Schalke is het soms jaren lang niet gelukt, kaartjes te kopen. Let op: als ze wel een vrije verkoop voor niet-leden doen op de vervolgdag, dan zijn er niet heel veel tickets beschikbaar. De niet-leden verkoopdat is meestal na minder dan 5 minuten uitverkocht.

Extra kans 1: Als de tegenstander niet alle tickets nodig heeft

Af en toe komen enkele dagen voor de wedstrijd nog wat tickets beschikbaar omdat de tegenstander niet alle kaartjes nodig heeft. Dan heb je soms een kans als je dat op tijd opmerkt in de online ticketshop. Dit gebeurt bij kleine tegenstanders ca 4 dagen voor de wedstrijd.

Extra kans 2: Doordeweekse wedstrijden

Bij doordeweekse wedstrijden (beker) lukt het soms makkelijker, omdat niet alle seizoenkaarthouders naar deze wedstrijden gaan. Via de vrije verkoop kun je dan tickets kopen, want wedstrijden zijn soms pas na een uur uitverkocht i.p.v. tien minuten…

Extra kans 3: Zweitmarkt

De Zweitmarkt is een soort marktplaats voor BVB-tickets. Als je je ticket toch niet nodig hebt (of je seizoenskaart een keer niet gebruikt) kun je het geld terugkrijgen van BVB en wordt je ticket (met 10% extra prijs) in de webshop verkocht. Hier maken veel mensen gebruik van omdat andere soorten verkoop via internet vaak illegaal zijn. Dus af en toe komt op die manier weer iets beschikbaar in de webshop. Of de Zweitmarkt geopend is voor een bepaalde wedstrijd staat in de tabel met de voorverkoopdata in de laatse kolom onder Termine op de BVB-site.

Extra kans 4: Via bemiddelingssite op internet (verboden!!!)

Het belangrijkste vooraf: op het verkopen van BVB-tickets via Viagogo of andere doorverkoopsites staat een stadionverbod en geldboete.  Dus het is niet toegestaan! BVB-tickets mag je namelijk alleen aan kennis doorgeven, zonder noemenswaardige winst en anders alleen via de officiele Zweitmarkt van BVB verkopen.

Sommige mensen zien Viagogo en vergelijkbare sits als enige kans om kaartjes te kopen en betalen dan 100 euro voor tickets die normaal 18 euro zouden kosten. Je kan dus beter lid worden en bellen voor kaartjes, dat is een stuk goedkoper, ook al ga je maar 1x per jaar!

Viagogo is niet alleen dubieus omdat je 5 –  15x te veel betaald voor je kaartje. Verder zitten er een aantal dubieuze handelaren tussen, die veel seizoenkaarten hebben. Zij bieden tickets al ver vooruit aan. We horen ook regelmatig van mensen dat ze dan tickets voor het uitvak hebben gekocht en dat niet wisten. Of dat ze de seizoenskaarten van iemand voor een dag krijgen en in ruil daarvoor hun id-kaart achter moeten laten. Dat lijkt me niet prettig.

Hoe het werkt: bestellen via de telefoon voor leden

Vooraf: als niet-lid zou ik altijd voor de webshop kiezen, dat is een stuk makkelijker!

De eerste dag is altijd ledenverkoop via de telefoon. Als je een beetje Duits spreekt lukt het wel, want je hoeft alleen maar ja/nee te zeggen tegen een computerstem. Voor het gemak hebben we een aantal vragen van de telefooncomputer hieronder op een rijtje gezet. Het menu wisselt soms een klein beetje, maar de basis zal hetzelfde blijven:

Herzlich Willkommen! Sie sind mit dem Sprachcomputer der automatischen Ticketreservierung von Borussia Dortmund verbunden. Kennen Sie diesen Service bereits? Sagen Sie bitte ja oder nein. Ja. Sind sie Vereinsmitgleid bei Borussia Dortmund? Bitte sagen Sie ja oder nein. Ja: [Handig, want dan zijn alle gegevens zoals adres al bekend]. Er volgt een stukje over dat de voorwaarden op de website te vinden zijn. Bitte drücken Sie zunächst die null auf ihrer Tastatur. [0 indrukken]. Bitte geben Sie ihre Mitgliedsnummer ein [lidnr intoetsen, 5 of 6 cijfers]. Bitte geben Sie ihre Postleitzahl ein [4 postcodecijfers intoetsen, zie uitleg bovenaan deze pagina]. Sie können nun Tickets für eines der volgenden Spiele bestellen. Wenn ich die Begegnung Ihrer Wahl genannt habe, sagen Sie bitte laut und deutlich STOP. [Stop zeggen nadat de wedstrijd genoemd is. Soms moet je ook JA zeggen i.p.v. stop.]. Sie möchten Tickets bestellen für  das Spiel ….. Für dieses Spiel kann ich Ihnen maximal x Tickets anbieten. Wieviel Tickets möchten sie bestellen? Bitte tippen Sie die entsprechende Anzahl jetzt ein. [Aantal intoetsen.] Sie möchten x Tickets bestellen. Für dieses Spiel habe ich Tickets auf der [noemt tribunes: Nordtribüne, Südtribüne, Westtribüne, Osttribüne; Ecke Süd-West, Ecke Süd-Ost; Ecke Nord-Ost und Ecke Nord-West]. Bitte nennen Sie mir Ihre gewünschte Tribüne. [Tribune noemen, Nord heeft de meeste tickets in de verkoop]. Vervolgens worden de prijscategorien genoemd, soms van hoog naar laag, soms van laag naar hoog, dat verschilt random. Als je een categorie niet wilt zeg je NEIN, anders JA. Als de laatste categorie genoemd wordt, wordt je gewaarschuwd: Dies ist die beste Kategorie die ich auf dieser Tribüne bieten kann, möchten Sie diese Tickets doch haben? [Ja om te bestellen of Nein om naar een andere tribune te wisselen.]. Vervolgens wordt de bestlling samengevat en moet je nog een keer JA zeggen. Wie möchten Sie bezahlen? Sagen Sie Kreditkarte oder Lastschrift. Kreditkarte (Lastschrift/incasso kun je niet zeggen want dat werkt niet vanuit NL door onhandige tekens in IBAN). Je moet dan de type kiezen (VISA, mastercard, maar die noemen ze soms ook eurocard). De eerste keer wordt je gevraagd je credit card gegevens in te toetsen. Je kan de credit card gegevens laten onthouden, dat zou ik zeker doen. De volgende keer wordt je gevraagd of je de opgeslagen credit card wilt gebruiken. Nog een keertje bevestigen en je bent klaar. Noteer ook het bestelnummer dat op het einde wordt genoemd.

Als lid krijg je ze thuisgestuurd.

Tip: maak een account aan op bvb.de. Daar kun je je adresgegevens beheren/aanpassen. Met name als je lid bent is dat erg handig! Als de leden-bestelling mis gaat vanwege de Nederlandse postcode (zie boven), dan kun je dat hier aanpassen.

Hoe het werkt: bestellen via de webshop

De webshop wordt gebruikt voor de vrije verkoop (niet-leden), maar leden die nog geen tickets gekocht hebben voor de wedstrijd kunnen hem ook gebruiken. Helaas wordt de webshop niet vaak ingezet, omdat alle tickets vaak al via de telefonische leden-verkoop zijn verkocht.

Webshop:

    1. Ga naar de Duitse of Engelse (nieuwe webshop, lijkt alles Duits..) ticketshop en kies Bundesliga, CL of Pokal/beker. Je vind een lijst van wedstrijden die in de verkoop zijn.
    2. Klik de wedstrijd aan die je wilt bezoeken (gele knop) en vervolgens nog een keer de gele knop op tickets te kizen.
    3. Je ziet een plattegrond van het stadion. Als er plekken beschikbaar zijn, dan zie je gekleurde stipjes. Als je inzoomt met de +/- knoppen zie je ze nog beter. In de meeste gevallen zie je echter geen stipjes/stoelen, want als deze beschikbaar zijn zijn ze meestal binnen minder dan 5 minuten uitverkocht.
      webshop-bvb
    4. Als je ver inzoomt kun je de gekleurde stipjes/plekken aanklikken. Als je vier plekken wilt klik je vier stippen aan. De rest van het proces zou ook zonder toelichting moeten werken.
    5. Een aantal hints m.b.t. verzending:
      • Verzenden naar Nederland wordt alleen voor leden aangeboden. Als niet lid heb je de print@home optie of het ophalen bij het stadion.
      • Print@home: Vroeger had je hiervoor een Duits mobiel nummer nodig voor eenmalige activatie, maar het schijnt dat het nu voor iedereen werkt.
      • Hinterlegungskassa (“ophalen bij het stadion”): de tickets kun je indien je deze optie kiest bij het stadion ophalen, vanaf 2,5 uur voor wedstrijdbegin. Dat doe je bij de FanWorld, de grote Fanstore naast het stadion op de hoek noord/west. Aan de buitenkant zit een kassa waar je de bestelde tickets op vertoon van ID kaart en factuur (krijg je in je email) kan ophalen.
    6. Mocht er iets mis gaan, dan heeft BVB opzich wel een goede klantenservice, gegevens staan onderaan de ticketshop-website.

Let op: er is een verschil in klantenservice:

  • Voor tickets die via de telefoon zijn gekocht kun je contact opnemen met BVB.
  • Voor tickets die via de webshop zijn gekocht kun je contact opnemen met Eventim (het systeem van de webshop), gegevens in de footer van de webshop.

Als er iets mis gaat met tickets bezorgen dan kun je BVB bellen en gaan ze je oude tickets blokkeren en nieuwe een dag voor de wedstrijd opnieuw afdrukken. Die kun je dan in de Fanworld bij het stadion (id kaart meenemen!) ophalen.

We krijgen regelmatig vragen of we voor iemand even 5 kaartjes voor een wedstrijd tegen Schalke kunnen regelen, maar als je bovenstaand stukje leest zul je begrijpen dat dat niet mogelijk is. Het lukt ons zelf niet altijd, 2 kaartjes te krijgen voor dit soort wedstrijden. En 2 is tevens het maximum voor topwedstrijden.